Jak napisać skuteczny mailing?
Pomimo szaleńczego tempa rozwoju Internetu i przewrotnych zmian, które zachodzą w nim dużo częściej niż w jakiejkolwiek innej dziedzinie naszego życia istnieje jeden jego aspekt, który pozostał praktycznie nietknięty. Jest nim e-mail marketing.
POZIOM TRUDNOŚCI: |
Elementy skutecznego mailingu
E-mail jako metoda komunikacji towarzyszy nam od początków istnienia Internetu i raczej nic nie wskazuje na to, żebyśmy przestali z niego korzystać. E-mailing jako narzędzie marketingowe używany jest od wielu lat i prawdopodobnie będzie używany nadal, gdyż jest po prostu skuteczny. W artykule tym przedstawiam kilka wskazówek pomocnych przy tworzeniu skutecznego mailingu.
- Nadawca, czyli pole „Od”To jeden z najważniejszych elementów maila. Najlepiej jakby znalazło się tutaj imię i nazwisko, adres strony, nazwa firmy lub coś jednoznacznie identyfikujące nadawcę. Jeżeli prowadzisz bloga i wysyłasz newsletter, Twoje pole nadawcy może wyglądać następująco:
Imię Nazwisko – AdresBloga.pl
Wiadomość od konkretnej osoby czytamy dużo chętniej niż od „Adminów”, „Moderatorów”, „Obsługi Technicznej”, czy „www.Jakiejs-Domeny.pl”. Przypomina to wtedy bardziej naturalny dialog pomiędzy dwiema osobami i nie kojarzy się ze spamem, czy komercyjnym mailingiem. Pole nadawcy nie może być też za długie, bo wtedy zostanie po prostu obcięte i w konsekwencji odbiorca po prostu go nie zobaczy.
Jan Karol Mazowiecki-Kosak www.JakSchudnac25KilogramowWCzteryTygodnie.pl jest zatem nie do przyjęcia :-).
- Temat mailaTemat to tak naprawdę czynnik decydujący o otwarciu maila. Przede wszystkim nie może być zbyt długi (5 do 7 słów). Musi być ciekawy i intrygujący. Nie zdradzaj w temacie całej treści maila, uchyl jedynie rąbka tajemnicy i zachęć do otworzenia wiadomości. Dobrym sposobem na wymyślenie chwytliwego tematu jest podglądanie tytułów artykułów na portalach internetowych. Wejdź na przykład na WP.pl, zobacz jak konstruowane są tam tytuły i linki do artykułów i spróbuj wykorzystać podobny styl we własnym mailingu.
Przykład 1: Pudzian – Thompson: Największa przykrość jest taka, że…
Przykład 2: Skandaliczne słowa Sikorskiego? Rząd odpowiada
Przykłady przerobionych tematów mailingu o odchudzaniu: Dieta Ducana: Największy mit tej metody to… albo
Kontrowersyjna dieta Ducana. Lekarze podpowiadają, na co uważać…Wiadomo o czym będzie treść maila, a jednocześnie nie zdradzamy jego zawartości, rozbudzamy ciekawość czytającego i zachęcamy do kliknięcia.
- Treść mailaNie rozpisując się zbyt długo – nie umieszczaj całych artykułów w wysyłanym mailu. Masz zachęcić do odwiedzenia Twojej strony internetowej, a nie udostępnić całą jej zawartość w newsletterze. Mail powinien być również odpowiednio sformatowany. Ma zawierać pogrubienia, akapity, wyrównania. Przyda się podstawowa znajomość HTMLa. W przypadku mailingu komercyjnego promującego produkt ważne jest także, aby pisać językiem korzyści. Skup się na tym, co klient uzyska kupując opisywany produkt. To ważniejsze niż wypisywanie długiej listy jego cech. Na przykład zamiast pisać, że pralka potrafi pracować z prędkością 1000 obrotów na minutę lepiej podkreślić, że klient zaoszczędzi czas i pieniądze dzięki ekonomicznej i wydajnej konstrukcji.
- Wezwanie do akcjiNawet najlepiej dopieszczony mailing nie zadziała, jeżeli nie wezwiesz do akcji jego odbiorców. W każdym mailingu musi być zatem wyraźna instrukcja, co odbiorca ma zrobić, tzw. call to action. Na końcu maila nie może zabraknąć linka: „zapoznaj się z naszą ofertą”, „przeczytaj cały artykuł”, „skorzystaj z promocji”. Potencjalnego klienta trzeba prowadzić ‚za rączkę’ do założonego celu.
Ten krótki artykuł potraktujcie jako wstęp do tematu e-mail marketingu, który jest na tyle obszerny, że poświęciliśmy mu cały osobny dział. Zapraszamy do zapoznania się z innymi wpisami na ten temat oraz podzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej.