Metodyka SCRUM w pigułce

Metodyka SCRUM w pigułce

2 5979
scrum metodyka

SCRUM jest stosunkowo łatwy do nauczenia się i opanowania na poziomie teoretycznym, ale wykorzystanie go w praktyce to już zupełnie inna historia. W tym krótkim artykule skupimy się na tej pierwszej cesze.

POZIOM TRUDNOŚCI:  1 gwiazdka

O metodyce, (a właściwie frameworku) SCRUM napisano już bardzo dużo opinii, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, przykładów projektów z życia wziętych, w których sprawdza się bardziej, a w których mniej, gdzie dobrze go stosować, a gdzie unikać. W tym artykule skupimy się na opisaniu metodyki w pigułce dla poczatkujących kierowników projektów i członków zespołów projektowych, którzy dopiero co zetknęli się z terminem SCRUM. Poniżej znajdziecie kilka najważniejszych aspektów, które zdążycie przeczytać w drodze na spotkanie, aby załapać o co w tym wszystkim chodzi.

  1. SCRUM to metodyka zwinna – Czyli taka, która pomaga zarządzać projektami w niepewnym, bardzo zmiennym środowisku jakim często jest środowisko IT. Nie należy mylić metodyki z metodologią. Metodyka to zbiór zasad, według których należy postępować, metodologia to nauka.
  2. Najważniejszy jest działający produkt – Pod koniec każdej iteracji projektu (patrz punkt 4) zespół oddaje jakiś kawałek działającej funkcjonalności, która została ukończona oraz przetestowana i jest gotowa do wdrożenia, jeżeli strona biznesowa podejmie taką decyzję.
  3. Cały zespół pracuje jednocześnie z pełnym zaangażowaniem – Czyli jednocześnie toczą się prace projektanckie, graficzne, programistyczne, webmasterskie – już od pierwszego dnia trwania projektu. Nie ma klasycznego waterfallowego podziału na etapy, projektu, np.: analiza, makietowanie, rysowanie grafik i development.
  4. Zespół jest interdyscyplinarny i samoorganizujacy się – Każdy jego członek oprócz swoich głównych, oczywistych kompetencji posiada także inne umiejętności w obszarach przydatnych dla projektu. Zespół sam wypracowuje sposoby rozwiązania postawionych przed nim zadań, nie są one narzucane odgórnie.
  5. Projekt jest podzielony na iteracje – Czyli równe etapy zwane „sprintami”. Wraz z końcem jednego sprintu i zaprezentowaniem przez zespół jego wyników planowany jest kolejny.
  6. Role w zespole – Wyróżniamy Product Ownera, czyli reprezentanta biznesu, Scrum Mastera, czyli osobę odpowiedzialną za działanie zgodnie z metodyką i bieżącą pomoc zespołowi oraz Zespół Developerski. Uwaga, w SCRUMie nie występuje taka rola jak Project Manager.
  7. Artefakty SCRUMa – Czyli przejrzyste i proste narzędzia służące do zarządzania „zakresem” (rozumianym inaczej niż w klasycznych projektach). Są to Product Backlog, Sprint Backlog, Przyrost.
  8. Zdarzenia SCRUMa – Porządkują pracę oraz usprawniają komunikację w projekcie, wprowadzając kilka rodzajów spotkań, z których każde ma swój określony cel. Czas ich trwania jest z góry znany i ograniczony. Są to:
    • Sprint (zalecana długość od 2 do maksymalnie 4 tygodni),
    • Planowanie Sprintu,
    • Daily Scrum czyli krótki, 15 minutowy, codzienny status realizacji celu sprintu i plan na najbliższe 24 godziny,
    • Sprint Review, czyli podsumowanie sprintu z demonstracją  pokazującą wyniki prac w sprincie i jego przyrost,
    • Retrospekcja Sprintu skupiająca się na optymalizacji procesów.

 

metodyka scrum
Framework SCRUM w pigułce, obrazek pochodzi z: http://dotnetsolutions.cloudapp.net/

Zajrzyjcie także na nasz online’owy kurs przygotowujący do certyfikatu Professional Scrum Master 1. Dla czytelników bloga przygotowaliśmy specjalnie 10 kuponów z 95% rabatem. Kliknij w link poniżej:
Podstawy Scrum i Agile – Teoria, Praktyka, Certyfikacja PSM1

2 KOMENTARZE

  1. SCRUM to prawdziwe k*, działanie przeciwko pracownikom, traktowanie ich przedmiotowe, jak robotnika.
    Jak na produkcji przy taśmie.

    • Tomek, dzięki za komentarz, ale skąd taka opinia? Może miałeś do czynienia ze złym Scrum Masterem, który nie do końca rozumiał swoją rolę? Podzielisz się jakimiś szczegółami?

Odpowiedz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.