Metodyka SCRUM w pigułce

Metodyka SCRUM w pigułce

2 4068
scrum metodyka

SCRUM jest stosunkowo łatwy do nauczenia się i opanowania na poziomie teoretycznym, ale wykorzystanie go w praktyce to już zupełnie inna historia. W tym krótkim artykule skupimy się na tej pierwszej cesze.

POZIOM TRUDNOŚCI:  1 gwiazdka

O metodyce, (a właściwie frameworku) SCRUM napisano już bardzo dużo opinii, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, przykładów projektów z życia wziętych, w których sprawdza się bardziej, a w których mniej, gdzie dobrze go stosować, a gdzie unikać. W tym artykule skupimy się na opisaniu metodyki w pigułce dla poczatkujących kierowników projektów i członków zespołów projektowych, którzy dopiero co zetknęli się z terminem SCRUM. Poniżej znajdziecie kilka najważniejszych aspektów, które zdążycie przeczytać w drodze na spotkanie, aby załapać o co w tym wszystkim chodzi.

  1. SCRUM to metodyka zwinna – Czyli taka, która pomaga zarządzać projektami w niepewnym, bardzo zmiennym środowisku jakim często jest środowisko IT. Nie należy mylić metodyki z metodologią. Metodyka to zbiór zasad, według których należy postępować, metodologia to nauka.
  2. Najważniejszy jest działający produkt – Pod koniec każdej iteracji projektu (patrz punkt 4) zespół oddaje jakiś kawałek działającej funkcjonalności, która została ukończona oraz przetestowana i jest gotowa do wdrożenia, jeżeli strona biznesowa podejmie taką decyzję.
  3. Cały zespół pracuje jednocześnie z pełnym zaangażowaniem – Czyli jednocześnie toczą się prace projektanckie, graficzne, programistyczne, webmasterskie – już od pierwszego dnia trwania projektu. Nie ma klasycznego waterfallowego podziału na etapy, projektu, np.: analiza, makietowanie, rysowanie grafik i development.
  4. Zespół jest interdyscyplinarny i samoorganizujacy się – Każdy jego członek oprócz swoich głównych, oczywistych kompetencji posiada także inne umiejętności w obszarach przydatnych dla projektu. Zespół sam wypracowuje sposoby rozwiązania postawionych przed nim zadań, nie są one narzucane odgórnie.
  5. Projekt jest podzielony na iteracje – Czyli równe etapy zwane "sprintami". Wraz z końcem jednego sprintu i zaprezentowaniem przez zespół jego wyników planowany jest kolejny.
  6. Role w zespole – Wyróżniamy Product Ownera, czyli reprezentanta biznesu, Scrum Mastera, czyli osobę odpowiedzialną za działanie zgodnie z metodyką i bieżącą pomoc zespołowi oraz Zespół Developerski. Uwaga, w SCRUMie nie występuje taka rola jak Project Manager.
  7. Artefakty SCRUMa – Czyli przejrzyste i proste narzędzia służące do zarządzania "zakresem" (rozumianym inaczej niż w klasycznych projektach). Są to Product Backlog, Sprint Backlog, Przyrost.
  8. Zdarzenia SCRUMa – Porządkują pracę oraz usprawniają komunikację w projekcie, wprowadzając kilka rodzajów spotkań, z których każde ma swój określony cel. Czas ich trwania jest z góry znany i ograniczony. Są to:

     

    • sprint (zalecana długość od 2 do maksymalnie 4 tygodni),
    • planowanie sprintu,
    • daily scrum czyli krótki, 15 minutowy, codzienny status realizacji celu sprintu i plan na najbliższe 24 godziny,
    • sprint review, czyli podsumowanie sprintu z demonstracją  pokazującą wyniki prac w sprincie i jego przyrost,
    • retrospekcja sprintu skupiająca się na optymalizacji procesów.

 

metodyka scrum
Metodyka SCRUM w pigułce, obrazek pochodzi z: http://dotnetsolutions.cloudapp.net/

Zajrzyjcie także na nasz online'owy kurs przygotowujący do certyfikatu Professional Scrum Master 1. Dla czytelników bloga przygotowaliśmy specjalnie 10 kuponów z 95% rabatem. Kliknij w link poniżej:
Scrum For Beginners and Intermediate, Certification Tips

2 KOMENTARZE

  1. SCRUM to prawdziwe k*, działanie przeciwko pracownikom, traktowanie ich przedmiotowe, jak robotnika.
    Jak na produkcji przy taśmie.

    • Tomek, dzięki za komentarz, ale skąd taka opinia? Może miałeś do czynienia ze złym Scrum Masterem, który nie do końca rozumiał swoją rolę? Podzielisz się jakimiś szczegółami?

Odpowiedz

three × 2 =